Si vis pacem, para bellum

 Jag är ingen krigshetsare. Men uttrycket är bra ändå, tycker jag. Andra skulle säga något i stil med 'önska solsken på utflykten, men ta ändå med ett paraply', eller något åt det hållet. Att förhålla sig till verkligheten på ett sådant sätt kan vara på sin plats ibland. Nu när jag inte längre har ett fast jobb att gå till raggar jag ihop timmar här och där, så mycket som jag kan. Det är bättre att jobba när man får, än när man måste. Om man sliter ihop tillräckligt med timmar innan månaden är slut kan man unna sig att vara ledig resten av dagarna. Det är ju heller inte helt fel att om man samlat ihop, säg 160 timmar, redan den 25:e och det dags för löning, och man kan fira det med att vara arbetsfri!

 Det funkar i andra situationer också. Om saker och ting inte går min väg, till exempel möjligheten till ny lägenhet, är det bättre att ha förberett sig för värsta tänkbara scenario, än att ha gått omkring och hoppats så mycket på en smidig lösning att man inte har haft en tanke på att det kan gå åt skogen. Missförstå mig inte - visst hoppas jag sjukt mycket på att kontraktsöverlåtelsen går som smort. Inget just nu hade varit mer välkommet, men jag spar på entusiasmen tills jag ser något konkret att jubla över.



Ge mig ett jobb som jag kan springa till - jag är ju där på nolltid!
Ola och potatisarna





Kommentarer
Postat av: Roffe

Mmmmmmm, banabubba kush, Banja, baschish. Inkörsport till Bananeroin och Crystal Banana kanske. Lätt till gänglig frukt som bara behöver kondenseras i lite benzen och sedan rostas över en Treobädd. Härligt och billigt



Håller du med bananer så jag kan hålla visionen vid liv kan vi ordna en tokgroovy design på sidan.

2008-10-16 @ 07:22:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0